• 046 4743434
  • Contact

    Let's Keep In Touch!X

    ADDRESSFysio-sportcentrum Geleen
    Norbertijnenstraat 77a
    6166 AH Geleen
    T 046 4743434
    E info(at)medi-sport.nl

    OPENINGSTIJDEN
    _______

    Born
    Parkweg 5
    6121 HV Born
    T 046 4851756
    E born@medi-sport.nl

    OPENINGSTIJDEN
    _______

    Heerlen
    Pieter Hooftstraat 10
    6416 CP Heerlen
    T 045 541 5127
    E heerlen@medi-sport.nl

    OPENINGSTIJDEN

    Laat hier uw berichtje achter

    Sending your message. Please wait...

    Thanks for sending your message! We'll get back to you shortly.

    There was a problem sending your message. Please try again.

    Please complete all the fields in the form before sending.

Nieuws

Medi Sport biedt gepaste hulp

Door Beheerder Website | In Algemeen Nieuws, Nieuwsfeed | on april 20, 2020

Het is een vreemde tijd, ook binnen Medi Sport. “Wat wij als beroepsgroep, en dan bedoel ik in eerste instantie wij als fysiotherapeuten, binnen de richtlijnen van het RIVM voor patiënten aan dienstverlening kunnen doen, proberen we”, aldus mede-directeur en fysiotherapeut Ellen Cuijpers. In de huidige praktijk betekent dit alleen fysieke hulp bieden bij acute en urgente klachten en dan strikt volgens de regels die daar voor staan. Ellen: “Voor de meeste van onze patiënten is telefonisch contact een oplossing. Omdat er al een relatie bestaat kennen we meestal hun fysieke klachten en zijn we prima in staat om aan de hand van hun ervaringen fysiotherapeutische adviezen te geven en oefeningen met hen te bespreken.”

Vanuit Medi Sport gaat extra aandacht uit naar de groep chronische patiënten. Fysiotherapeut Maarten Keijsers: “Net als mijn andere collega’s begeleid ik m’n groep chronische patiënten telefonisch. Het zijn vrijwel allemaal patiënten van 70 jaar en ouder die door hun aandoening zoals hartfalen, hartritmestoornissen, COPD of de diagnose kanker behoren tot een risicogroep. De meesten komen op dit moment niet of nauwelijks buiten. Voor iedereen heb ik een op maat gemaakt programma gemaakt, ondersteund met video’s, zodat ze thuis toch in beweging kunnen blijven bijv. op hun hometrainer en verder hun oefeningen doen. Voor een enkeling heb ik een fietstrainer beschikbaar gesteld.”

Juist in deze tijd zou Roger Hendrix zijn patiënten graag persoonlijk willen blijven ondersteunen als het gaat om revalidatie of begeleiding bij hun chronische aandoening. “De kracht van de behandeling en begeleiding in de fysiotherapiepraktijk is dat je het SAMEN doet. In coronatijd roept de Rijksoverheid op om het ‘samen’ te doen, maar het vervelende voor onze patiënten is dat ze er alleen voor staan en wij als zorgverleners graag meer voor ze zouden willen betekenen. Dat principe loslaten vind ik na al die weken nog steeds moeilijk.” Roger heeft dan ook veel telefonisch contact met zijn patiënten en staat hen op die manier met adviezen, tips en filmpjes bij, zodat de patiënten thuis kunnen oefenen. 

Rian Dekker, net als Gerben Peters en Ellen Cuijpers behorend tot de dagelijkse leiding van Medi Sport: “Zojuist kreeg ik nog een telefoontje van een mevrouw op leeftijd, in de tachtig. We zien haar normaal gesproken regelmatig in onze praktijk, maar sinds enkele weken gaat ze vanwege het coronavirus de deur niet meer uit. Ze vertelde mij haar klachten, waarna ik haar stapsgewijs heb verteld wat ze in dat geval het beste kon doen. Op die manier kun je door goed te luisteren en tips te geven best veel voor een patiënt betekenen. Gelukkig maar.”

Ook voor collega Dunja Driessen telt dat ze dagelijks contact onderhoud met haar patiënten, onder andere mensen met de aandoening Claudicatio Intermittens. “We noemen het ook wel ‘etalagebenen’, waarbij de bloedtoevoer naar de werkende spieren tekortschiet. Looptraining verlicht dit vaatlijden. De corona-crisis maakt dat een aantal patiënten huiverig is om naar buiten te gaan, wat natuurlijk heel begrijpelijk is. Wat ik hen adviseer is om dan toch zoveel mogelijk te lopen in hun tuin en daar hun oefeningen, al dan niet aangepast, te doen. Doordat ik hen foto’s stuur zien ze precies hoe de oefening wordt uitgevoerd. Mijn ervaring is: mensen waarderen het iedere keer weer als je belt, persoonlijke interesse toont in hoe zij deze tijd ervaren en bespreekt wat ze het beste kunnen doen als het gaat om hun fysieke klachten.”

Kai Acampo geeft ruiterlijk toe dat het op dit moment lastig is om patiënten niet face-to-face te kunnen zien. “Met een deel van onze patiënten, denk in mijn geval aan oncologische patiënten en mensen met oedeem heb je als behandelaar vaak al langer een intensieve relatie. Door de omstandigheden kun je nu niet iedereen de zorg geven die je normaal wél biedt; en dat gaat in tegen mijn ‘zorgverleners-hart’. Aan de andere kant blijft het goed om het grotere plaatje te blijven zien: alleen samen kunnen we sterk uit deze crisis komen!”

Tot slot: Medi Sport heeft ervoor gekozen om in deze lastige tijd een deel van haar patiëntengroep een hart onder de riem te steken middels een persoonlijke briefkaart. “De letterlijke tekst op de kaart is: ‘Wij denken aan u!’ We hebben dit vooral willen doen in de richting van onze oudere patiënten die we moeilijk of niet via onze website en/of social media kunnen bereiken. Noem het inderdaad een ‘opstekertje’ ”, aldus Ellen Cuijpers.

No Comments to "Medi Sport biedt gepaste hulp"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Layout en realisatie Blinq Ontwerp 2014
Copyright MediSport 2014-2018